...

Algemene Voorwaarden van Aannemersbedrijf Your Solutions

KvK-nummer: 89131649

BTW-nummer: NL864888016B01

Steenplaetstraat 6

2288 AA Rijswijk



Definities
Definities en interpretatie
In deze Algemene Voorwaarden hebben de met een hoofdletter beginnende begrippen de navolgende betekenis:
Algemene Voorwaarden: deze algemene verkoop-, leverings- en aannemingsvoorwaarden;
Diensten: de door of namens Opdrachtnemer te leveren diensten en/of te verrichten werkzaamheden op grond van de
Overeenkomst;
Goederen: de door of namens Opdrachtnemer te leveren goederen op grond van de Overeenkomst:
Overeenkomst: de overeenkomst tussen aannemer en opdrachtgever.
Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan Opdrachtnemer een opdracht verstrekt ter zake de levering van goederen
en/of de uitvoering van werkzaamheden en/of het verrichten van diensten, welke door Opdrachtnemer wordt aanvaard.
Opdrachtnemer: Your Solutions of aan haar gelieerde ondernemingen, met dien verstande dat slechts de rechtspersoon waarmee de
Overeenkomst wordt gesloten verplichtingen aangaat jegens Opdrachtgever;
Overeenkomst: de tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer gesloten overeenkomst ter zake de levering van goederen en/of de
uitvoering van werkzaamheden en/of het verrichten van diensten.
Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever tezamen;
Algemene voorwaarden: de algemene voorwaarden van aannemer.
Schriftelijk: in geschrift of via een elektronisch communicatiemedium.
Elektronisch communicatiemedium: email, Whatsapp, SMS, het contactformulier via de website.
Werkdag: maandag tot en met donderdag/vrijdag met uitzondering van een algemeen ter plaatse van uitvoering of levering
erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- of feestdag, vakantieof ADV dag of andere collectieve vrije dag.
Vertrouwelijke Informatie: informatie in welke vorm dan ook waarvan Opdrachtnemer heeft aangegeven dat deze informatie als
vertrouwelijk dient te worden beschouwd en/of waarvan Opdrachtgever weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van
vertrouwelijke aard is.
Versie 01-2023
Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten, diensten en leveringen van aannemersbedrijf
Your Solutions, hierna te noemen ‘de Aannemer’.
Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen tussen
de Aannemer en de opdrachtgever.
Door het plaatsen van een opdracht aanvaardt de opdrachtgever de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden.
Indien een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele algemene
voorwaarden aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens
mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever
aan de Aannemer.
De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen,
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
De Aannemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten
aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijzigingen
op de website van de Aannemer of per schriftelijke kennisgeving.
De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
Tenzij anders bepaald in deze Algemene Voorwaarden of in de Overeenkomst: (wordt onder “schriftelijk” tevens elektronisch
dataverkeer verstaan, zoals berichtenverkeer per e-mail en omvatten woorden die het enkelvoud aangeven tevens het meervoud en
omgekeerd.
Deze Algemene Voorwaarden maken een onlosmakelijk deel uit van de Overeenkomst. In geval van tegenstrijdigheid tussen de
bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden en de bepalingen in de Overeenkomst (zonder de Algemene Voorwaarden), gaan de
bepalingen in de Overeenkomst (zonder de Algemene Voorwaarden) voor.
De in deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst opgenomen rechten en vorderingen van Opdrachtnemer hebben te gelden
naast de rechten en vorderingen die Opdrachtnemer op grond van de wet heeft jegens Opdrachtgever in het geval van een
tekortkoming in de nakoming of uit andere hoofde.
Deze clausule kan worden opgenomen in offertes, overeenkomsten of andere documenten die door Your Solutions worden verstrekt
aan haar klanten.
Offertes
Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Aannemer vervallen bij herroeping door Aannemer.
De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.
De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die
zijn verstrekt door Opdrachtgever.
Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of
verschrijving bevat, kan Aannemer niet aan zijn offerte worden gehouden.
Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan is Aannemer daaraan niet gebonden. De
overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod.
Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 14 dagen.
Prijs
Versie 01-2023
De in de Overeenkomst vermelde prijs is, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, gebaseerd op een continu bouwproces en prijspeil
van lonen, materialen etc. ten tijde van het moment van aanbieding.
Prijsstijgingen tot aan het moment van oplevering kunnen worden doorberekend aan Opdrachtgever in overeenstemming met de
voor de betreffende bedrijfstak van toepassing zijnde risicoregeling, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Indien partijen uitvoering van het werk in regie zijn overeengekomen, zal Opdrachtnemer de werkelijk bestede uren en materialen
op basis van de vooraf overeengekomen tarieven en opslagen voor algemene kosten, risico en winst, bij Opdrachtgever in rekening
brengen. De bestede uren en materialen worden door Opdrachtnemer geregistreerd en geadministreerd. De registratie en
administratie van Opdrachtnemer is in alle gevallen bindend voor Opdrachtgever.
Planning en Wijzigingen
Planning
Wijzigingen
Een verzoek tot wijziging van de Overeenkomst door Opdrachtgever dient schriftelijk, onder vermelding van datum en onder
begeleiding van alle bescheiden met betrekking tot de Overeenkomst bij Opdrachtnemer te worden ingediend.
Wijziging van een Overeenkomst is slechts mogelijk indien de omstandigheden dit naar de mening van Opdrachtnemer toelaten.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor kosten die voortvloeien uit wijziging, uitgevoerd op verzoek van Opdrachtgever, in
rekening te brengen bij Opdrachtgever.
Wijzigingen in Planning Kosten door Planningswijzigingen:
Indien de opdrachtgever wijzigingen aanbrengt in de oorspronkelijk overeengekomen planning, behoudt Aannemersbedrijf Your
Solutions zich het recht voor om alle hieruit voortvloeiende extra kosten in rekening te brengen.
Bereik van Extra Kosten:
Deze kosten kunnen betrekking hebben op, maar zijn niet beperkt tot, extra arbeidsuren, materiaalkosten, en eventuele kosten
gerelateerd aan de inzet van onderaannemers.
Administratieve Kosten:
Wijzigingen in de planning kunnen ook leiden tot extra administratieve werkzaamheden. De kosten voor de extra inzet van
kantoorpersoneel zullen aan de opdrachtgever worden doorberekend.
Vertragingen in Volgende Projecten:
Indien de wijziging in planning resulteert in vertragingen van opvolgende projecten, heeft Aannemersbedrijf Your Solutions het
recht om vergoeding van geleden schade of extra kosten veroorzaakt door deze vertragingen te eisen.
Kostenverhogende omstandigheden
Kostenverhogende omstandigheden zijn omstandigheden: – die van dien aard zijn dat bij het tot stand komen van de overeenkomst
geen rekening behoefte te worden gehouden met de kans dat zij zich zouden voordoen, – die de aannemer niet kunnen worden
toegerekend en – die de kosten van het werk verhogen.
Kostenverhogende omstandigheden geven de aannemer recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende gevolgen.
Indien de aannemer van oordeel is dat kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden, dient hij de opdrachtgever hiervan zo
spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen. Vervolgens zullen partijen op korte termijn overleg plegen
omtrent de vraag of kostenverhogende omstandigheden zijn ingetreden en zo ja, in hoeverre de kostenverhoging naar redelijkheid
en billijkheid zal worden vergoed.
De opdrachtgever is gerechtigd om in plaats van toe te stemmen in een vergoeding het werk te beperken, te vereenvoudigen of te
beëindigen. Het bedrag dat de opdrachtgever in dit geval is verschuldigd zal naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid worden
vastgesteld.
Meerwerk- en minderwerk
Verrekening van meer- en minderwerk vindt in ieder geval plaats:
Versie 01-2023
– ingeval van wijzigingen in de Overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering; – ingeval van afwijkingen van de bedragen
van de stelposten, offerte of overeenkomst;
– ingeval van afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden;
– in de gevallen waarin verrekening van meer- of minderwerk tussen Partijen is overeengekomen of dit uit de feitelijke uitvoering
van het werk blijkt.
Indien bij de eindafrekening van het werk blijkt dat het totaalbedrag van het minderwerk het totaalbedrag van het meerwerk
overtreft, heeft Opdrachtnemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen.
Stelposten zijn in de Overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij –
het aanschaffen van bouwstoffen, hetzij – het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, hetzij – het verrichten van
werkzaamheden, welke op de dag van de Overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door Opdrachtgever nader
moeten worden ingevuld. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de Overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan Opdrachtnemer berekende prijzen respectievelijk de
door hem gemaakte kosten, telkens te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.
Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in
de aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten laste
van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de stelpost
wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee Opdrachtnemer redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking
niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
Indien in de Overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het
werk tot stand te brengen, zal verrekening plaatsvinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer- of minderkosten.
Meerwerk kan alleen worden uitgevoerd indien de planning het toe laat.
Meerwerk dient alvorens tot uitvoering wordt overgegaan direct na ontvangst van de factuur, voor het hier bedoelde meerwerk, te
worden voldaan.
Levertijd
Voor Opdrachtnemer geldende termijnen gelden altijd bij benadering en zijn niet fataal, tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk
anders is overeengekomen.
Een overeengekomen termijn gaat eerst in nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen en alle voor de uitvoering van het werk
noodzakelijke gegevens in het bezit zijn van Opdrachtnemer. Een overeengekomen termijn wordt minimaal verlengd met het aantal
dagen dat is verstreken tussen het moment van overeenkomen en het moment waarop alle voor de uitvoering van de verplichtingen
onder de Overeenkomst noodzakelijke gegevens in het bezit van Opdrachtnemer zijn gekomen.
Opdrachtnemer is in geen enkel opzicht aansprakelijk voor overschrijding van de overeengekomen termijn, door welke oorzaak dan
ook. Overschrijding van de overeengekomen termijn verplicht Opdrachtnemer niet tot enige vergoeding en geeft Opdrachtgever niet
het recht de Overeenkomst te ontbinden en/of afname te weigeren en/of zich, in geval Opdrachtgever een bedrijf is, op opschorting
te beroepen.
Containers en Afvalbeheer Doorbelasting van Containerkosten
Aannemersbedrijf Your Solutions zal de kosten voor het gebruik van containers voor afvalverwijdering en materiaalopslag altijd
volledig doorberekenen aan de klant. Dit omvat de kosten voor het huren, plaatsen, en ophalen van de containers. Extra Containers:
Indien gedurende het project blijkt dat extra containers nodig zijn voor afvalverwijdering of materiaalopslag, zullen de kosten voor
deze extra containers ook volledig worden doorberekend aan de klant. Kosten van Afvalafvoer: Alle kosten gerelateerd aan het
afvoeren van afval, inclusief de kosten voor het sorteren, transporteren en verwerken van afval, zullen eveneens volledig
doorberekend worden aan de klant. Transparantie van Kosten: Aannemersbedrijf Your Solutions verbindt zich ertoe om
transparant te zijn over de kosten gerelateerd aan containers en afvalbeheer. Een gedetailleerde uitsplitsing van deze kosten zal
worden verstrekt in de facturatie aan de klant.
Versie 01-2023
Overeenkomst
De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of regiewerk (uren x tarief).
Aannemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
Aannemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake
van aangenomen werk vindt betaling in termijnen plaats en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan
dienen de partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling.
Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging van de
overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De
Opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en
termijnafspraak van uitvoering.
Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling.
Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Aannemer daaraan uitvoering te geven, nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met
de voor uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst
levert evenmin een wanprestatie op van Aannemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.
Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd wordt met voor Aannemer
onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Aannemer na waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever
gerechtigd de kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever.
Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen
verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
Afspraken of overeenkomsten met personeel van Aannemer, binden de Aannemer niet, tenzij deze door Aannemer zijn bevestigd.
Indien Aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Aannemer onder navolgende
omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is
opgegeven: – indien prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst; – indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing
in de wet.
Uitvoering van de Overeenkomst
De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare dagen. Onder werkbare dagen wordt
verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of
krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele dagen.
Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer niet onder verantwoordelijkheid van de aannemer
komende omstandigheden gedurende een periode van de werkdag niet gewerkt kan worden.
Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals hierboven beschreven, dan geldt de
eerstvolgende werkdag als dag van oplevering.
Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Aannemer schriftelijk in gebreke te stellen.
Aannemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog
uitvoering te geven aan de overeenkomst.
Versie 01-2023
Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is,
dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
Betalingsvoorwaarden
Betalingsschema
Aanbetaling: Bij acceptatie van de offerte is een aanbetaling van 10% van de totale overeengekomen contractwaarde vereist. Deze
betaling bevestigt de overeenkomst en reserveert de benodigde middelen en arbeid voor het project. Tweede Termijn: Een tweede
betaling van 35% van de totale contractwaarde dient uiterlijk 30 dagen voor de geplande startdatum van het project voldaan te
worden. Deze betaling stelt Aannemersbedrijf Your Solutions in staat om alle benodigde voorbereidingen en aankopen te doen ter
voorbereiding van de start van het werk. Eindbetaling: De resterende 55% van de contractwaarde zal worden gefactureerd op basis
van de voltooiing van de werkzaamheden, met betalingen die overeenkomen met de voortgang en voltooiing van specifieke fasen
van het project.
Tussenliggende Facturatie Procedure
Tijdens de uitvoering van het project zullen tussenliggende facturen worden opgesteld die overeenkomen met de voltooiing van
specifieke fases van het werk of bereikte mijlpalen. Detailniveau: Deze facturen zullen gedetailleerd zijn en de proportionele waarde
van de voltooide werkzaamheden weerspiegelen, inclusief een uiteenzetting van de uitgevoerde werkzaamheden en gebruikte
materialen.
Betalingsvoorwaarden en Laattijdige Betaling Betalingstermijn
De betaling van elke factuur dient direct na de factuurdatum te worden voldaan. Dit betekent dat de opdrachtgever verplicht is om
de betaling te verrichten onmiddellijk na ontvangst van de factuur. Gevolgen van Laattijdige Betaling: Indien de betaling niet binnen
10 dagen na de factuurdatum wordt ontvangen, zal Aannemersbedrijf Your Solutions wettelijke rente in rekening brengen vanaf de
11e dag na de factuurdatum. Daarnaast zullen alle redelijke kosten die gepaard gaan met het innen van deze vorderingen,
waaronder incassokosten, in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
Indien Opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd het werk stil te leggen tot het moment waarop de
verschuldigde termijn is voldaan, mits hij Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die
betaling is achtergebleven.
Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor
rekening van Aannemer.
Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst
Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst met directe ingang te ontbinden,
indien: – de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn aangemaand (schriftelijk of mondeling)
niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; – na het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis is gekomen van omstandigheden
die goede grond geven de verwachting dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen; – de Opdrachtgever bij het sluiten van
de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is; – indien door vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Aannemer kan worden
verlangd dat Aannemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke overeengekomen condities kan nakomen; – indien zich
omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding
van de overeenkomst in redelijkheid niet van Aannemer kan worden verlangd.
Indien ontbinding van de overeenkomst aan Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft Aannemer recht op vergoeding van 50 % van de
aanneemsom, daaronder begrepen de kosten, die daardoor direct of indirect ontstaan. Voor de hiervoor genoemde kosten wordt
een percentage van 30 % van de totale aanneemsom (inclusief btw) minus de aanbetaling berekend.
Versie 01-2023
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
Indien Aannemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is Aannemer niet verplicht tot vergoeding van
schade en kosten die daardoor zijn ontstaan voor Opdrachtgever.
In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of beslaglegging ten laste van Opdrachtgever, is
Aannemer vrij om overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen of de overeenkomst te annuleren, zonder enige
verplichting vanuit Aannemer. De vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever worden in dit geval onmiddellijk opeisbaar.
Indien Opdrachtgever een geplaatste order annuleert binnen 30 dagen of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de daarvoor gemaakte
kosten aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht. Voor de hiervoor genoemde kosten wordt een percentage van 50 % van
de gehele aanneemsom (inclusief btw) minus aanbetaling berekend.
In al deze gevallen vervalt het intellectueel eigendom aan de aannemer.
Verplichtingen Aannemer
Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde) overeenkomst uit te voeren.
Aannemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met betrekking tot de opdracht vereiste vergunningen,
ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat door de Aannemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn
verleend aan Opdrachtgever.
Aannemer verplicht zicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in door of namens de Opdrachtgever
voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op
aantoonbare gebreken in door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen of hulpmiddelen, voor
zover Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
Verplichtingen Opdrachtgever
De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat Aannemer tijdig, voor aanvang van de
uitvoering van de werkzaamheden, de beschikking heeft over: – alle met de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en
toewijzingen; – de locatie, waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ontruimd is; – voldoende gelegenheid is voor
aanvoer, opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen en werktuigen; – voldoende aansluitmogelijkheden voor onder andere
elektrische werktuigen, aftappunten voor gas en water; – alle gegevens aangaande het bevinden van kabels, leidingen en buizen in,
op, aan of onder de bouwlocatie of bouwperceel.
De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas, elektra en opslagruimte voor materialen en werktuigen
ter beschikking te stellen, indien deze op bij de bouwlocatie aanwezig zijn.
Indien Opdrachtgever de levering van bepaalde bouwmaterialen en/ of de uitvoering van bepaalde werkzaamheden aan zich heeft
voorbehouden, is Opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan.
Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt door verantwoordelijkheid van de
Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade en dient de Opdrachtgever uitstel te
verlenen voor de oplevering van de overeengekomen werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk is aan de duur van de
ontstane vertraging.
Cessie- en verpandingsverbod
Opdrachtgever is niet gerechtigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer enige rechten of
verplichtingen onder de Overeenkomst te bezwaren of over te dragen.
Oplevering
De Aannemer nodigt Opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming vindt plaats door de Opdrachtgever in
aanwezigheid van Aannemer en heeft tot doel te constateren of de Aannemer aan zijn verplichtingen uit de aanneemovereenkomst
heeft voldaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 dagen na uitnodiging van Aannemer.
Na opneming dient Opdrachtgever binnen 8 dagen schriftelijk mee te delen of het werk al dan niet is goedgekeurd met vermelding
van de eventuele aanwezige kleine gebreken of met vermelding van de gebreken die de reden voor onthouding van de goedkeuring
Versie 01-2023
zijn. Indien het werk wordt goedgekeurd, wordt de dag van goedkeuring en oplevering aangemerkt de dag waarop de
desbetreffende mededeling aan Aannemer is verzonden.
Wordt niet binnen 8 dagen na opneming door Opdrachtgever een schriftelijke mededeling aan Aannemer verzonden of het werk al
dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht op de 8ste dag na opneming te zijn goedgekeurd.
De aannemer is verplicht de kleine gebreken zo spoedig mogelijk te herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30
dagen.
Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van Opdrachtgever, mits de gebreken een eventuele
ingebruikneming niet in de weg staan.
Geschiedt de opneming niet binnen 8 dagen na verzoek Aannemer, dan kan Aannemer zoal schriftelijk als mondeling een nieuw
verzoek aanvragen bij Opdrachtgever tot opneming van het werk binnen 8 dagen. Voldoet Opdrachtgever niet aan dit verzoek, dan
wordt het werk geacht op de 8ste dag na eerste verzoek tot opneming geacht te zijn goedgekeurd.
Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van
het werk of een gedeelte daarvan, geldt als de dag van goedkeuring van het werk of van het betreffende gedeelte.
Niet-overname personeel
Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst evenals 1 jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze
medewerkers van Opdrachtnemer of van derde(n) waarop Opdrachtnemer ter uitvoering van de Overeenkomst beroep heeft
gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de Overeenkomst, in dienst nemen dan wel anderszins, direct of
indirect, voor zich laten werken. Indien Opdrachtgever in strijd handelt met dit artikel, zal Opdrachtgever een direct opeisbare
boete van € 10.000,= per overtreding verbeuren vermeerderd met € 1.000,= per dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd
de overige rechten en vorderingen van Opdrachtnemer, waaronder het recht van Opdrachtnemer om haar werkelijk geleden schade
en nakoming te vorderen.
Eigendomsvoorbehoud
Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde meer- / minderwerk) blijven eigendom
van Aannemer totdat Opdrachtgever de verplichtingen uit de met de Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is
nagekomen.
Door Aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer
als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te
verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van
Aannemer veilig te stellen.
Indien beslag wordt gelegd door derden op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen
vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Aannemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat
onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Aannemer en door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te
betreden waar de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Garantie
Bij gelegitimeerde aanspraken op garantie geldt dat:
Opdrachtnemer zich verbindt voor zijn rekening de gebreken te herstellen of de gebrekkige Goederen, de gebrekkige Diensten of het
gebrekkige werk of een gegarandeerd onderdeel daarvan te vervangen, een en ander steeds ter vrije keuze van Opdrachtnemer.
De garantie geldt vanaf het moment van aflevering van de Goederen, oplevering van de Diensten of het gereedkomen van het werk
of een gegarandeerd onderdeel daarvan tot aan het einde van de overeengekomen periode, mits door de Opdrachtgever steeds aan
al diens verplichtingen ingevolge de Overeenkomst is voldaan en met dien verstande dat de garantie vervalt indien zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer door Opdrachtgever of derden wijzigingen worden aangebracht in het
geleverde of de verrichte werkzaamheden of daaraan werkzaamheden (onderhoud daaronder mede begrepen) worden verricht.
Geen beroep op de garantie kan worden gedaan bij: – onzorgvuldig of ondeskundig gebruik door Opdrachtgever. – het niet opvolgen
van gebruiksaanwijzingen of instructievoorschriften van Opdrachtnemer. – gebreken welke ontstaan door normale slijtage en bij
ongelukken of onheil zoals brand, waterschade, aardbevingen, etcetera. – de toepasselijkheid van enig overheidsvoorschrift
Versie 01-2023
betreffende de aard of de kwaliteit van de toegepaste zaken of werkwijzen. – zaken, werkwijzen en constructies, voor zover op
instructie van of namens Opdrachtgever toegepast, evenals van door of namens Opdrachtgever aangeleverde zaken.
De garantie is te allen tijde beperkt tot herstel of vervanging en niets meer dan dat.
Opdrachtgever moet Opdrachtnemer in alle gevallen adequate gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de
bewerking of levering opnieuw uit te voeren, bij gebreke waarvan de aanspraken van Opdrachtgever komen te vervallen.
Verzekeringen en Aansprakelijkheid
Verzekeringen
8.1 Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB) Dekking: Deze verzekering biedt dekking tegen claims als gevolg van schade
aan derden, zowel materieel als lichamelijk, die veroorzaakt kunnen zijn door de werkzaamheden van Aannemersbedrijf Your
Solutions of haar werknemers.
8.2 Constructieverzekering voor Bouwwerken (CAR) Omvang van de Dekking: Deze verzekering biedt bescherming tegen risico’s
specifiek gerelateerd aan bouwprojecten, zoals schade aan het bouwwerk zelf, materiële schade en aansprakelijkheid die ontsta at
tijdens bouwactiviteiten.
8.3 Rechtsbijstandverzekering Bedrijven Toepassingsgebied: Deze verzekering dekt juridische bijstand en kosten in geval van
geschillen, rechtszaken of juridische procedures gerelateerd aan de zakelijke activiteiten van Aannemersbedrijf Your Solutions.
Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst,
onrechtmatige daad of uit enige andere hoofde is beperkt tot het bedrag of de bedragen die onder de door Opdrachtnemer
afgesloten verzekeringspolis(sen)) tot uitkering komen.
Indien om welke reden dan ook geen uitkering op grond van de bedoelde verzekering(en) plaatsvindt, geldt dat de
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, onverminderd het overigens in dit artikel bepaalde, is beperkt tot de waarde van de
prestatie (excl. btw) in de nakoming waarvan Opdrachtnemer tekort is geschoten met een maximum van € 100.000,= per
gebeurtenis of serie van gebeurtenissen met een gemeenschappelijke oorzaak en een gecumuleerd maximum van € 200.000,= per
kalenderjaar en voorts met dien verstande dat Opdrachtnemer niet aansprakelijk is voor indirecte schade, zoals gederfde omzet,
gederfde winst, gemiste kansen, immateriële schade, milieuschade en aantasting van de goede naam.
De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor hulppersonen is uitgesloten. Overigens gelden de in dit artikel genoemde
beperkingen en uitsluitingen evenals alle andere beperkingen en uitsluitingen van aansprakelijkheid genoemd in de Overeenkoms t
mede ten gunste van alle (rechts)personen waarvan Opdrachtnemer zich bij de uitvoering van de Overeenkomst bedient bij wijze
van derdenbeding.
Iedere vordering ten opzichte van Opdrachtnemer op basis van een met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomst vervalt door het
enkele verloop van 12 maanden, tenzij voordien rechtsgeldig een dagvaarding is uitgebracht. De vervaltermijn begint op de dag
volgend op die waarop Opdrachtgever zowel met de schade als met de aansprakelijke partij bekend is geworden of redelijkerwijs
had kunnen zijn.
Alle verweermiddelen die Opdrachtnemer aan de met Opdrachtgever gesloten Overeenkomst ter afwering van haar
aansprakelijkheid kan ontlenen, kunnen ook door haar personeel en derden die door haar bij de uitvoering van de Overeenkomst
zijn ingeschakeld, ten opzichte van Opdrachtgever worden ingeroepen, als ware haar personeel en als waren voormelde derden zelf
partij bij de Overeenkomst.
Aansprakelijkheidsbeperkende, uitsluitende of vaststellende voorwaarden welke door derden aan Opdrachtnemer kunnen worden
tegengeworpen, kunnen in dezelfde mate ook door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden tegengeworpen.
Versie 01-2023
De in deze Algemene Voorwaarden genoemde aansprakelijkheidsbeperkingen gelden niet indien de schade het gevolg is van de
opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of haar leidinggevende ondergeschikten.
In het geval van aanneming van werk gelden naast vorengenoemde bepalingen ook de bepalingen uit het artikel over
aansprakelijkheid in Bijzonder Gedeelte IV
Aansprakelijkheid en garantieverplichtingen na oplevering
Garantieverplichtingen en iedere vorm van aansprakelijkheid houden na oplevering op, behoudens indien het werk of enig
onderdeel daarvan door schuld van Opdrachtnemer, zijn leverancier, zijn onderaannemer of zijn personeel een verborgen gebrek
bevat en door Opdrachtgever van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking schriftelijke mededeling is gedaan met
omschrijving van het beweerde gebrek.
Een gebrek als hiervoor bedoeld, is slechts dan als een verborgen gebrek aan te merken, indien het, ondanks nauwlettend toezicht
tijdens de uitvoering dan wel bij de opneming van het werk als hiervoor beschreven, door Opdrachtgever redelijkerwijs niet
onderkend had kunnen worden. In dat geval zal Opdrachtnemer – indien Partijen een onderhoudstermijn zijn overeengekomen –
het betreffende gebrek herstellen tijdens de onderhoudstermijn of – indien geen onderhoudstermijn is overeengekomen – tot 5 jaar
na oplevering. In geval van schade als gevolg van een verborgen gebrek als hiervoor omschreven, gelden de bepalingen over
aansprakelijkheid uit het Algemeen Gedeelte van deze Algemene Voorwaarden met dien verstande dat iedere aansprakelijkheid ter
zake van dergelijke gebreken vervalt na verloop van 5 jaar na oplevering.
Mocht uit onderzoek blijken dat het gebrek niet toe te rekenen is aan Your Solutions dan zijn wij gerechtigd voorrijkosten te
rekenen ten bedrage van 80 euro.
Verjaringstermijn
In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Aannemer
en de door Aannemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn gegrond op feiten die de stelling zouden
rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren
door verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in kennis heeft gesteld.
Risico-overgang
Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop zaken in de
macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
Vrijwaring
De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Aannemer toerekenbaar is.
Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel
buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de
Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd
zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Aannemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor
rekening en risico van de Opdrachtgever.
Intellectuele eigendom
Aannemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele
wet- en regelgeving. Aannemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook
voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van
derden wordt gebracht.
Tenzij anders tussen haar en een (potentiële) Opdrachtgever zal worden overeengekomen verblijft elk intellectueel eigendomsrecht
waar het door haar aan deze verstrekte gegevens betreft bij Aannemer. Het is aan een (potentiële) Opdrachtgever slechts met
uitdrukkelijke toestemming van Aannemer toegestaan om dergelijke gegevens te verveelvoudigen, openbaar te maken, ofwel te
kopiëren.
Versie 01-2023
Al datgene dat in het kader van een offerte en/of een opdracht door Aannemer aan een (potentiële) Opdrachtgever wordt verstrekt
blijft haar onvervreemdbaar eigendom, en dient op een eerste verzoek harerzijds onverwijld door deze aan haar geretourneerd te
worden.
Overmacht Definitie van Overmacht
Overmacht verwijst naar elke buiten de redelijke controle van Aannemersbedrijf Your Solutions liggende omstandigheid, die de
nakoming van de verplichtingen van het bedrijf tijdelijk of permanent verhindert. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, natuurrampen,
oorlogen, terrorisme, overheidsmaatregelen, stakingen, pandemieën, en onvoorziene technische problemen.
Gevolgen Overmacht
In geval van overmacht zal Aannemersbedrijf Your Solutions niet gehouden zijn aan haar contractuele verplichtingen en zal zij niet
aansprakelijk zijn voor enige vorm van schade of verlies dat hieruit voortvloeit.
Communicatie bij Overmacht:
Aannemersbedrijf Your Solutions zal de opdrachtgever zo snel mogelijk informeren over de overmachtssituatie en de verwachte
impact op de uitvoering van de overeenkomst.
Oplossing en Voortzetting:
Bij overmacht zal gezocht worden naar een redelijke oplossing om de impact op het project te minimaliseren. Indien mogelijk zal het
werk hervat worden zodra de overmachtssituatie dit toelaat.
Geschillen, klachten en reclameringen
Deze Algemene Voorwaarden en alle Overeenkomsten tussen Partijen, evenals non-contractuele vorderingen die daarmee verband
houden, worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (Convention on the
International Sale of Goods) is expliciet uitgesloten.
Alle geschillen welke tussen partijen mochten rijzen in verband met of naar aanleiding van een tussen hen gesloten Overeenkomst,
daaronder begrepen die geschillen welke slechts door een van de partijen als zodanig worden beschouwd, zullen met uitsluiting van
de gewone rechter worden beslist door de Raad van Arbitrage voor de Bouw in overeenstemming met haar statuten, zoals deze drie
maanden voor de dag van prijsopgave door Opdrachtnemer luiden, met dien verstande dat Opdrachtnemer bevoegd blijft een
geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
Opdrachtnemer is bevoegd geschillen tot een bedrag van € 25.000, = aanhangig te maken bij de rechtbank te rechtbank OostBrabant, locatie ‘s-Hertogenbosch of rechtbank Midden- Nederland, locatie Utrecht.
Klachten over door Opdrachtnemer uitgevoerde verplichtingen dienen door Opdrachtgever, op straffe van verval van recht, zo
spoedig mogelijk nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, doch uiterlijk binnen veertien (14)
werkdagen na voltooiing van de betreffende verplichtingen schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer. De melding dient een
zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming(en) te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te
reageren. Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen vijf (5) werkdagen na
verzenddatum van de facturen. Na ommekomst van deze periode geldt de inhoud van de facturen als uitsluitend bewijs betreffende
de (waarde en correcte uitvoering van de) daaronder geleverde prestaties, behoudens tegenbewijs.
Reclamering is slechts dan mogelijk als er geen sprake is van overmacht aan de zijde van Opdrachtnemer in de zin van deze
Algemene Voorwaarden.
Betaling door Opdrachtnemer als gevolg van reclamering door Opdrachtgever wordt gedaan met aftrek van opeisbare vorderingen
van Opdrachtnemer op Opdrachtgever.
De vorderingen van Opdrachtgever verjaren 2 jaar nadat hij Opdrachtnemer in overeenstemming met dit artikel op de hoogte heeft
gesteld van de klacht.
Overige bepalingen
Versie 01-2023
Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd de uitvoering van aan haar opgedragen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te
besteden aan derden.
Partijen zullen Vertrouwelijke Informatie die in het kader van de Overeenkomsten tussen Partijen wordt uitgewisseld niet ande rs
gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomsten noodzakelijk is. Partijen zullen de Vertrouwelijke Informatie niet aan
derden verstrekken zonder schriftelijke toestemming van de andere Partij eventueel na het overeenkomen van een nadere
geheimhoudingsverplichting.
Verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden welke naar hun aard bestemd zijn om ook na de
beëindiging van de Overeenkomst (op welke grond dan ook) voort te duren, blijven na de beëindiging van de Overeenkomst
bestaan.
De Nederlandstalige tekst van deze Algemene Voorwaarden vormt de enige authentieke tekst. Bij afwijking tussen de
Nederlandstalige tekst en een vertaling in een buitenlandse taal prevaleert de Nederlandstalige tekst.
Reclame/marketing uitingen waarbij de naam Opdrachtnemer gebruikt wordt dienen vooraf schriftelijk door de afdeling
communicatie van Opdrachtnemer te worden goedgekeurd.
Communicatieprocedures en Klantinteracties Communicatiekanalen
Alle officiële communicatie tussen klanten en Aannemersbedrijf Your Solutions moet via het kantoor verlopen. Om het
communicatieproces te vergemakkelijken, accepteert Aannemersbedrijf Your Solutions communicatie via zowel e-mail als
WhatsApp. Dit waarborgt dat er een duidelijke en traceerbare communicatielijn is en helpt misverstanden te voorkomen.
Schriftelijke Communicatie: Om de helderheid en verantwoordelijkheid te verzekeren, zal alle officiële communicatie schriftelijk
plaatsvinden.
Telefonische communicatie wordt niet als officieel communicatiemiddel gebruikt, tenzij deze schriftelijk wordt bevestigd, om ervoor
te zorgen dat beide partijen een duidelijk verslag hebben van wat besproken en overeengekomen is.
Verbod op Direct Contact met Onderaannemers en Leveranciers:
Klanten mogen niet direct contact opnemen met onderaannemers of leveranciers die door Aannemersbedrijf Your Solutions zijn
ingehuurd of aangesteld. Alle communicatie of verzoeken moeten via het kantoor van Aannemersbedrijf Your Solutions lopen.
Geen Uitbesteding aan Onderaannemers:
Klanten zijn niet toegestaan om werkzaamheden direct uit te besteden aan onderaannemers van Aannemersbedrijf Your Solutions
zonder voorafgaande goedkeuring van het kantoor.
Gevolgen bij Overtreding: Indien een klant deze procedure niet naleeft, en direct contact opneemt met onderaannemers of
leveranciers, waardoor verwarring of vertraging ontstaat, zullen alle hieruit voortvloeiende kosten, inclusief kosten voor extra
kantoortijd of planningsvertragingen, doorberekend worden aan de klant.
Verantwoordelijkheid voor Gevolgen:
In gevallen waarin dergelijke directe communicatie leidt tot conflicten, misverstanden of vertragingen in het project, aanvaardt
Aannemersbedrijf Your Solutions geen verantwoordelijkheid voor de gevolgen hiervan. Alle bijkomende kosten zullen volledig
verhaald worden op de klant is geselecteerd.
Versie 01-2023
Verplichtingen en Voorwaarden voor Onderaannemers
Verzekeringseisen: Onderaannemers, inclusief zzp’ers, dienen een geldige bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en
beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Bewijs van deze verzekeringen moet op verzoek aan Aannemersbedrijf Your
Solutions worden verstrekt.
Verbod op Directe Afspraken met Klanten: Directe afspraken met klanten van Aannemersbedrijf Your Solutions zijn niet toegestaan.
Alle communicatie dient via het kantoor van Aannemersbedrijf Your Solutions te verlopen. Gevolgen van
Overtreding: Bij overtreding van deze regel worden de bijkomende kosten doorberekend aan de onderaannemer.
Boetes en Verhaal van Schade: Bij pogingen tot directe samenwerking met klanten wordt een boete opgelegd en vervolgschade
verhaald op de onderaannemer.
Handhaving van Beleid: Aannemersbedrijf Your Solutions behoudt het recht om de naleving van deze voorwaarden te handhaven en
passende maatregelen te nemen bij overtredingen.
Verantwoordelijkheid voor Geleverd Werk: Onderaannemers zijn ten alle tijden volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit en
deugdelijkheid van hun geleverde werk. Dit omvat de verantwoordelijkheid voor garanties en eventuele defecten of problemen die
voortvloeien uit hun werkzaamheden. Garantie en
Aansprakelijkheid: De garantie op het werk van de onderaannemer loopt direct via hen. Aannemersbedrijf Your Solutions zal
eventuele garantieclaims of problemen met het geleverde werk direct doorverwijzen naar de betreffende onderaannemer. Indien
nodig zullen kosten die verband houden met garantieclaims of reparaties volledig doorberekend worden aan de onderaannemer.
Discriminatie en Intimidatie Zero-tolerantiebeleid
Aannemersbedrijf Your Solutions hanteert een strikt zero-tolerantiebeleid met betrekking tot discriminatie en intimidatie. Dit
beleid is van toepassing op alle medewerkers, onderaannemers, klanten en andere betrokkenen bij onze bedrijfsactiviteiten.
Definitie: Onder discriminatie en intimidatie wordt verstaan elke vorm van ongewenst gedrag, uitsluiting, belediging of bedre iging
op basis van, maar niet beperkt tot, ras, geslacht, leeftijd, handicap, seksuele geaardheid, religie, politieke overtuiging of nationale
afkomst.
Rapportage en Reactie: Elk incident van discriminatie of intimidatie dient onmiddellijk gerapporteerd te worden aan het
management van Aannemersbedrijf Your Solutions. Het bedrijf zal deze meldingen serieus nemen en gepaste maatregelen nemen.
Recht om Werkzaamheden te Staken: In het geval van discriminatie of intimidatie behoudt Aannemersbedrijf Your Solutions zich
het recht voor om alle werkzaamheden onmiddellijk te staken, inclusief die van onderaannemers.
Doorfacturering van Kosten: Indien de werkzaamheden worden gestaakt als gevolg van discriminatie of intimidatie door de
opdrachtgever of diens vertegenwoordigers, behoudt Aannemersbedrijf Your Solutions zich het recht voor om alle tot dan toe
gemaakte kosten, inclusief voorbereidingskosten, arbeidskosten, materiaalkosten en andere onkosten, volledig door te factureren
aan de opdrachtgever.
Aansprakelijkheid en Schadevergoeding: Aannemersbedrijf Your Solutions behoudt zich eveneens het recht voor om eventuele
aanvullende schade of kosten die voortvloeien uit de beëindiging van de werkzaamheden als gevolg van discriminatie of intimidatie,
te verhalen op de opdrachtgever.
Versie 01-2023
Bijlagen (2)
Bijlage 1
**Badkamer:**
1. **Garantieperiode:** De garantieperiode voor de badkamer bedraagt doorgaans tussen de 2 en 5 jaar, afhankelijk van het type
werkzaamheden en de gebruikte materialen.
2. **Materialen:** Materialen zoals tegels, sanitair, voegwerk, en douchecabines worden gedekt door de garantie indien zij
gebreken vertonen als gevolg van fabricagefouten.
3. **Installatie:** Onze garantie dekt ook de installatie van sanitair en andere badkamercomponenten. Dit omvat lekkages en
functionaliteitsproblemen die te wijten zijn aan installatiefouten.
4. **Onderhoud:** De garantie vereist normaal onderhoud van de badkamer, zoals regelmatige reiniging en het voorkomen van
overmatige vochtigheid om schade te voorkomen.
**Aanbouw/Uitbouw:**
1. **Garantieperiode:** Voor aanbouw en uitbouw geldt doorgaans een garantieperiode van 5 tot 10 jaar, afhankelijk van de aard en
omvang van de werkzaamheden.
Versie 01-2023
2. **Constructie:** Onze garantie dekt de constructie van de aanbouw/uitbouw, inclusief fundering, muren, dakconstructie en
isolatie.
3. **Materialen:** Materialen gebruikt in de aanbouw/uitbouw zijn gedekt tegen fabricagefouten gedurende de garantieperiode.
4. **Vergunningen:** De garantie is van kracht onder voorwaarde dat alle vereiste vergunningen en bouwvoorschriften zijn
nageleefd.
**Dakkapel:**
1. **Garantieperiode:** De garantieperiode voor een dakkapel bedraagt doorgaans tussen de 5 en 10 jaar, afhankelijk van de
gebruikte materialen en constructie.
2. **Waterdichtheid:** Onze garantie dekt de waterdichtheid van de dakkapel, inclusief de aansluiting op het dak en eventuele
dakramen.
3. **Constructie:** De garantie dekt de constructie van de dakkapel, inclusief de draagconstructie, afwerking en isolatie.
4. **Onderhoud:** Regelmatig onderhoud van de dakkapel, zoals schoonmaken en inspectie van het dak, is vereist om aanspraak
te maken op de garantie.
**Keuken:**
1. **Garantieperiode:** Voor keukens geldt doorgaans een garantieperiode van 2 tot 5 jaar, afhankelijk van de gebruikte materialen
en apparatuur.
2. **Apparatuur:** Fabrieksgaranties van de apparatuur zijn van toepassing en worden door ons doorgegeven aan de klant.
3. **Installatie:** Onze garantie dekt de installatie van keukenkasten, werkbladen, en sanitair. Dit omvat lekkages en functionele
problemen als gevolg van installatiefouten.
4. **Onderhoud:** Normaal onderhoud van de keuken, zoals het voorkomen van waterschade en regelmatige reiniging, is vereist
om aanspraak te maken op de garantie.
**Schilderwerk:**
1. **Garantieperiode:** Voor schilderwerk geldt doorgaans een garantieperiode van 1 tot 5 jaar, afhankelijk van de gebruikte
verfsoort en de ondergrond.
2. **Kwaliteit:** Onze garantie dekt de kwaliteit van het schilderwerk, inclusief hechting, kleurechtheid en bescherming tegen
schilferen.
3. **Voorbereiding:** Een correcte voorbereiding van de ondergrond is essentieel voor de garantie. Ondergronden moeten schoon,
droog en vrij van gebreken zijn.
4. **Onderhoud:** Regelmatig onderhoud van het schilderwerk, zoals reiniging en inspectie op beschadigingen, is vereist om
aanspraak te maken op de garantie.
**Stukwerk:**
1. **Garantieperiode:** Voor stukwerk geldt doorgaans een garantieperiode van 1 tot 3 jaar, afhankelijk van de gebruikte materialen
en ondergrond.
2. **Kwaliteit:** Onze garantie dekt de kwaliteit van het stukwerk, inclusief gladheid, hechting en scheurvorming.
3. **Voorbereiding:** Een goede voorbereiding van de ondergrond is van cruciaal belang voor een duurzaam resultaat. De garantie
is onderhevig aan correcte voorbereiding van de ondergrond.
4. **Onderhoud:** Regelmatig onderhoud van het stukwerk, zoals het vermijden van overmatig vocht en beschadigingen, is vereist
om aanspraak te maken op de garantie.
Versie 01-2023
**Isolatie:**
1. **Garantieperiode:** Voor isolatiewerkzaamheden geldt doorgaans een garantieperiode van 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het
type isolatiemateriaal en de installatiemethode.
2. **Effectiviteit:** Onze garantie dekt de effectiviteit van de isolatie, inclusief warmte- en geluidsisolatie, gedurende de
garantieperiode.
3. **Materialen:** Materialen gebruikt voor isolatie zijn gedekt tegen fabricagefouten gedurende de garantieperiode.
4. **Installatie:** Onze garantie dekt de kwaliteit van de isolatie-installatie, inclusief dekking van kieren en naadloze installatie.
**Sloopwerk:**
1. **Garantieperiode:** Voor sloopwerk geldt doorgaans een garantieperiode van 1 tot 3 maanden, afhankelijk van de aard en
omvang van het sloopwerk.
2. **Veiligheid:** Onze garantie dekt de veiligheid van het sloopwerk, zowel voor onze werknemers als voor de omgeving.
3. **Schade:** Onze garantie dekt schade aan omliggende structuren en eigendommen als gevolg van het sloopwerk.
4. **Opruiming:** Wij garanderen een volledige en veilige opruiming van sloopafval na voltooiing van het werk.
Let op: Deze garantievoorwaarden zijn algemeen en kunnen variëren afhankelijk van specifieke contractuele overeenkomsten en
lokale wetgeving. Neem contact op voor gedetailleerde informatie.
Versie 01-2023
Bijlage 2
Uitgebreide Garantievoorwaarden – Alle Klussen
Disclaimer: Deze tekst is een voorbeeld en dient te worden aangepast aan de specifieke situatie. Raadpleeg altijd een advocaat
voor juridisch advies.
Algemeen:
• Garantieperiode: De genoemde garantietermijnen zijn indicatief. De exacte termijnen kunnen per klus, aannemer en
gebruikte materialen verschillen. Het is altijd raadzaam om de exacte voorwaarden in de overeenkomst te controleren.
• Uitsluitingen: De tekst noemt enkele algemene uitsluitingen, zoals normale slijtage en onjuist onderhoud. Echter, de
exacte uitsluitingen kunnen per aannemer en klussoort verschillen. Lees de kleine lettertjes in de overeenkomst om te
weten wat er precies niet gedekt is.
• Juridisch advies: De tekst is geen juridisch advies. Raadpleeg altijd een advocaat voor specifieke vragen over
garantievoorwaarden of geschillen.
Garantievoorwaarden per klussoort:
Badkamer:
Garantieperiode:
• Algemeen: 2 tot 5 jaar, afhankelijk van het type werkzaamheden en de gebruikte materialen.
• Lokale regels: In Utrecht kunnen strengere eisen gelden voor waterdichtheid en ventilatie. Controleer de lokale
regelgeving of vraag hiernaar aan de aannemer.
Wat gedekt is:
• Fabricagefouten in materialen (tegels, sanitair, voegwerk, douchecabines).
• Installatiefouten (lekkages, functionele problemen).
Uitsluitingen:
Versie 01-2023
• Normale slijtage.
• Onjuist onderhoud (verkalking, onvoldoende ventilatie).
• Schade door derden (vandalisme, ongelukken).
Onderhoud:
• Regelmatige reiniging.
• Voorkomen van overmatige vochtigheid.
• Regelmatige controle op lekkages.
Aanbouw/Uitbouw:
Garantieperiode:
• Algemeen: 5 tot 10 jaar, afhankelijk van de aard en omvang van de werkzaamheden.
• Lokale regels: In Utrecht kunnen aanvullende eisen gelden voor fundering, isolatie en bouwkundige keuring. Controleer
de lokale regelgeving of vraag hiernaar aan de aannemer.
Wat gedekt is:
• Constructie (fundering, muren, dakconstructie, isolatie).
• Materialen (tegen fabricagefouten).
• Vergunningen (mits nageleefd).
Uitsluitingen:
• Schade door derden (vandalisme, brand).
• Weersomstandigheden (extreme wind, storm).
• Funderingsmoeilijkheden (verzakking, grondwaterproblemen).
Onderhoud:
• Regelmatige inspectie van de constructie.
• Vochtbestrijding en onderhoud van isolatie.
• Controle op scheuren en verzakking.
Dakkapel:
Garantieperiode:
• Algemeen: 5 tot 10 jaar, afhankelijk van de gebruikte materialen en constructie.
Versie 01-2023
• Lokale regels: In Utrecht kunnen strengere eisen gelden voor dakconstructie, isolatie en dakramen. Controleer de lokale
regelgeving of vraag hiernaar aan de aannemer.
Wat gedekt is:
• Waterdichtheid (inclusief aansluiting op het dak en dakramen).
• Constructie (inclusief draagconstructie, afwerking en isolatie).
Uitsluitingen:
• Onjuist onderhoud (schoonmaak, inspectie).
• Stormschade (extreme wind, hagel).
• Schade door derden (vandalisme, vallende takken).
Onderhoud:
• Regelmatige reiniging van het dak en dakgoten.
• Inspectie op lekkages en beschadigingen.
• Onderhoud van isolatie en dakbedekking.
Keuken:
Garantieperiode:
• Algemeen: 2 tot 5 jaar, afhankelijk van de gebruikte materialen en apparatuur.
• Apparatuur: Fabrieksgaranties gelden en worden doorgegeven door de aannemer.
Wat gedekt is:
• Installatie van keukenkasten, werkbladen en sanitair (tegen lekkages en functionele problemen door installatiefouten).
Uitsluitingen:
• Onjuist onderhoud (schoonmaak, gebruik).
• Waterschade door onzorgvuldig gebruik.
• Slijtage van apparatuur.
Onderhoud:
• Regelmatige reiniging en onderhoud van keukenkasten en werkbladen.
• Voorkomen van waterschade door lekkages
Versie 01-2023

aannemersbedrijfyoursolutions_logo